gemene man

Det är jag som är gemene man

Världen så som den borde vara

Publicerad 2006-06-07 15:02:05 i Allmänt

Tog en paus i nationalstädandet i går och tittade på Aktuellts 18-sändning. Sedan blev jag sittande kvar, och städuppehållet blev längre än planerat. Efter Aktuellt utannonserades nämligen ett program med titeln "Världen så som den borde vara". Det visade sig handla om ett gäng entusiaster som i en källare i Skövde byggt upp en miniatyrvärld, en idealbild av en svunnen tid, ett fiktivt samhälle i minsta detalj.

Deras värld heter "Westergötland-Nerikes Jernvägar", och är mycket mer än det folk i allmänhet kanske förknippar med en modelljärnväg. Själv drabbades jag i min tv-soffa dels av en släng nostalgi över de år i min ungdom då jag byggde upp en liten modellvärld kring Märklinrundbanan, dels av fascination över Westergötland-Nerikes detaljrikedom och framför allt modellbyggaren Krister Brandts fantasifulla och ordvitsrika beskrivningar av livet kring banan. Hör bara stationsnamnen Kvarstad, Undveket och Grottkvarn!

Svagt ringer en klocka att jag läst om den här modelljärnvägen förr, det måste ha varit i Allt om Hobby i slutet av 1970-talet när Skövde Modellsällskap fortfarande var ungt och mitt modelljärnvägsintresse likaså, med skillnaden att mitt intresse falnade efter ett par år. Men nu är det ju Internettider, så de borde väl ha en hemsida? Jo då, se deras sida http://www.wnj.se och stig in i låtsasvärlden! Speciellt sidan "Vem-är-vem?" skvallrar om att Krister Brandt inte bara var idéspruta när det gällde modelljärnvägen, utan också författare och stor humanist. Som visades på en skylt efter programmet, avled han dessvärre förra året efter inspelningen av dokumentären.

Dokumentären "Världen så som den borde vara" är gjord med kärlek till en smal hobby och omsorg om dess utövare. Missa inte reprisen på söndag kl 13.50 i SVT 2!

Jag har förresten ett förslag till SVT: Nationaldagen är en ung helg utan särskilt många tyngande traditioner mer än flaggutdelning och kungatal. På julafton visar SVT traditionsenligt Kalle Anka, Karl Bertil Jonsson och Kan du vissla Johanna. På nyårsafton är det Grevinnan och betjänten. Skulle inte dokumentären om Westergötland-Nerikes Jernvägar kunna bli en motsvarande klassiker den 6 juni varje år? Som en påminnelse om det svenskaste som finns. För Sverige - i alla tider!

Kommentarer

Postat av: JOhanna

Publicerad 2006-06-15 10:18:46

Måste genast skicka länken med ditt inlägg till pappa. Pappa har ju alltid varit järnvägsfantast av stora mått så att göra denna filmen var ju extra kul för honom. Har du läst nåt av Krister Brants böcker? Under pseudonymen Astrid Googlesworth. Mycket trevlig läsning som jag rekommenderar.

Postat av: Gemene man

Publicerad 2006-06-15 10:59:00

Hej JO,
Ja, jag förstod att det här måste ha varit ett drömjobb för din pappa att få göra. Nej, jag har inte läst något av Krister Brandt, vare sig under eget namn eller som Astrid Googlesworth. Utom möjligen någon artikel i Allt om Hobby för många år sedan, men mitt modellintresse kom ju av sig under gymnasieåren och hämtade sig aldrig igen som sagt. Får försöka ta igen det nu!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela