gemene man

Det är jag som är gemene man

Att lägga av när det är som roligast

Publicerad 2006-05-01 12:16:40 i Från scen och cabaret

Just nu känns det kul med spex. Premiär i fredags, lyckad föreställning i lördags, fest efteråt tillsammans med hela spexgänget, gamla spexare och gästande spex, fina recensioner (Ja, inte i tidningarna då, för de skickar bara lokalreportrar som inte skriver teaterrecensioner utan bara konstateranden att spexet har ägt rum ungefär, men av besökarna, och det är allra finast av allt. Läs till exempel recensionen som Ann-Sofi återger i sin blogg).

I dag infinner sig faktiskt en släng av post-spex-syndrom, fast spexomgången inte ens är slut ännu. (Vi spelar ju på Konserthusteatern i Karlskrona nästa helg.) Då börjar man redan tänka på nästa spex. Men - jag ska ju sluta! Lägga av. Lägga spexpennan på hyllan. Det har jag ju sagt. I flera år. Att efter nästa spex, då... Och nu är det dags! Det är sagt så.

Tolv år räcker. Tolv år i Blekinge Kårspex alltså. Och dessförinnan tre år i Wexiö Späx. Nu får någon annan ta över min plats. Nästa år ska jag komma till premiären som en dryg föredetting och tala om för alla och envar att det var mycket bättre förr. Nästa år ska jag slippa skriva autografer på en massa programblad. Nästa år ska jag slippa all prestationsångest, nervositet, huvudvärk och magsår på grund av att inget blir färdigt i tid. I sommar ska jag slippa skrivkrampen och alla de inbokade manusmötena som ändå bara den vanliga lilla skaran kommer till.

Nästa år ska jag se spexet som en vanlig besökare. Hur ska jag få göra det, om jag aldrig slutar? Man ska sluta när det är som roligast, sägs det. Vem var det förresten som kom på det? Var det Luther?

Jag ska inte gå på årsmötet nu i maj. I sommar ska jag inte vara med på något manusskrivande. I höst ska jag inte vara med på något upptaktsmöte och lära känna alla nya trevliga spexare. Jag ska inte vara med på någon teambuilding, ingen kollationering, jag ska inte med stolthet lämna över något halvtaskigt manus till förväntansfulla skådespelare, inte vara med på några rep eller bygghelger. Jag ska hålla mig borta från spexhuset. Inga produktionsmöten, inga spexfester, inga... vänta nu...

Var inte Luther egentligen en ganska levnadsglad typ? Det har jag läst någonstans. Inte förnekade han folk att ha kul? Och varför ska man följa Luther förresten? Jag följer hellre Marx. Chico, Harpo, Groucho och Zeppo.

Än är inte sista ordet sagt.

Kommentarer

Postat av: Ann-Sofi

Publicerad 2006-05-02 14:49:47

Och hur kommer det att bli med abstinensen? Är den med i dina beräkningar?
Och har du tänkt på vår Urban-abstinens som med all säkerhet kommer att infinna sig hos oss om du inte kommer tillbaka?

Detta kommer enkom ur min egen egoistiska tankebana... Är ju så rackarns ny i spexet och vill ju vara en del av det i massor med år med dig och din erfarenhet som en trygghet i närheten.

/Ann-Sofi the Studebaker

Postat av: Gemene man

Publicerad 2006-05-02 23:18:53

Ehm... Abstinensen, ja... Finns det inte något plåster mot det? Ett spexotinell, liksom?

Nu får jag lite dåligt samvete. Först lurar jag in dig i spexet, och sedan hoppar jag av. Eller, inte hoppar av, utan det är en planerad och naturlig avgång heter det ju. Men jag finns ju kvar som distansspexare - en distansspexare bland många nu, och inte sån där halvtomhalvtdistansare som jag varit nu i ett par år. Och än är inte sista ordet sagt.

Postat av: Ann-Sofi

Publicerad 2006-05-03 15:24:17

Du lurade inte in mig! Jag är bara så ytterst tacksam att jag har fått ta del av allt detta som spexet har givit och ger mig varje dag!
Och självklart förstår jag om du behöver ett abstinensplåster! Och självklart förstår jag om det blir rätt mättat efter 12 år...
Men mitt ego säger nått helt annat och det har jag berättat nu... *viskar lite tyst: sluta inte*

/Ann-Sofi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela