gemene man

Det är jag som är gemene man

Jag är en förföljd minoritet

Publicerad 2006-11-26 19:20:55 i Allmänt

I torsdags kom det definitiva beskedet som ett brev på posten: Jag tillhör en minoritet!  Nämligen den minoritet av befolkningen som prenumererar på Nya Söndagsnisse-Strix. Tyvärr var vi till slut så få att tidningen läggs ner. Typiskt. Jämt är det vi minoriteter som ska råka illa ut.

Satirtidningen Söndags-Nisse startade 1862, och slogs 1924 samman med Albert Engströms skämttidning Strix. Grönköpings Veckoblad började 1902 som en bilaga i Söndags-Nisse, innan det blev en egen tidning 1916. Den sammanslagna satirtidningen Söndagsnisse-Strix utkom till 1954 (ett julnummer utgavs även 1955). För åtta år sedan återupptogs namnet, nu som bilaga till Grönköpings Veckoblad (ombytta roller alltså).

Men nu gick det inte längre. Sedan en tid tillbaka var Nya Söndagsnisse-Strix på många sätt en bättre produkt än Grönköpings Veckoblad, vars skribenter tappat såväl språkkänslan som förmågan att placera in dagens ämnen på ett passande sätt i den rätta Grönköpingsmiljön. Så om någon av de två tidningarna vore värd en fortsättning, var det Nya Söndagsnisse-Strix. Nu är den borta. Snyft.

Kommentarer

Postat av: David

Publicerad 2006-11-26 22:11:36

Jag som hade en prenumeration på Nya Söndagsnisse-Strix på min önskelista. Typiskt!

Postat av: Gemene man

Publicerad 2006-11-26 22:34:49

Jag vet. När jag ser tillbaka, kan jag intala mig själv att jag åtminstone inte hade någon skuld i nedläggningen. Tvärtom har jag gjort vad jag kunnat för att värva nya prenumeranter i bekantskapskretsen. Men det räckte visst inte...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela