gemene man

Det är jag som är gemene man

A-kassan ger och tar...

Publicerad 2009-08-13 10:40:47 i Samhälle

"Det är saligare att giva än att taga", eller hur var det? I så fall uppnår min arbetslöshetskassa dubbel salighet, ty de både ger och tar på samma gång.

Nu fick jag ett brev från dem igen. Min första tanke var att det hade med min ansökan om omprövning att göra, men genast insåg jag det orimliga i det. Det har ju faktiskt bara gått fyra veckor sedan jag skickade in min begäran, så ett svar kan inte komma ännu på flera veckor. Man får ha förståelse för att a-kassan har mycket att göra. Nej, det här var ett inbetalningskort. Det gällde en tilläggsavisering för månaden juni.

Jag blev konfunderad. Jag hade ju betalat in min grundavgift för juni, precis som tidigare aviserats. Och jag har ju redan fått ut ersättning för juni månad, eftersom a-kassan enligt tidigare besked beviljat mig ersättning. Så jag ringde till a-kassan.

Hon som jag fick tala med den här gången slog på sitt tangentbord och tittade på sin skärm. Jo, det stämmer, sa hon. Du blev ju arbetslös den 2 juni! - Jaså, sa jag, och tänkte just berätta för henne hur det egentligen låg till. - Ja, så du ska betala full avgift för juni månad, eftersom du fortfarande arbetade den 1 juni! - Så för en enda dag ska jag betala 118 kr extra i avgift? - Ja, så är det, sa hon.

Då berättade jag att min arbetslöshet egentligen hade börjat redan den 23 april, men att jag den dagen fått ett vilseledande besked från a-kassan som gjorde att de lurade mig på en dryg månads ersättning, och att datumet 2 juni egentligen är godtyckligen satt av dem själva. Jag berättade också att det var anledningen till att jag nu skickat in en begäran om omprövning. - Ja, då så, sa hon. Om din omprövning går igenom, och du får ersättning retroaktivt från den 1 maj, kommer avgiften självfallet att regleras i efterhand.

Jag lät mig förstås nöjas med det. Det är lika bra att tala vänligt till a-kassan. Även när de tar 118 kr utöver grundavgift för en dags icke-arbetslöshet på en månad - trots att jag egentligen var arbetslös.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gemene man

Arkivarie vid statlig myndighet. Vitsighetsidkare på lediga stunder.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela